user_mobilelogo

Zoeken in onze site

Cookies op onze site

EU e-Privacy richtlijn.

Onze website gebruikt voor bezoekers enkel technisch noodzakelijk cookies om navigatie-functies mogelijk te maken, en een cookie vanuit een statistiekprogramma. Gebruikt u onze website, dan bent u akkoord met plaatsing van deze cookies op uw apparaat.

Bekijk onze Privacy-verklaring

U heeft cookies afgewezen. Deze beslissing kan worden teruggedraaid.

U staat toe dat wij cookies plaatsen op uw apparaat. U kunt dit eventueel veranderen.

Het traditionele steenhouwen niet verleerd....


Ondanks alle moderne technieken zijn we het traditionele steenhouwen en letterhakken niet 'verleerd': er is altijd nog een plaats voor dit oude handwerk.

Bij toevoeging van inscripties op ouder grafwerk, in het restauratiewerk en bij het aanbrengen van speciale ornamenten, klinkt bij ons nog altijd het karakteristieke 'steenhouwers'geluid door de werkplaats....









Date, Simke Kloostermen, beeld van Gosse Dam, 1987 Niet alleen bij oude monumenten en gedenktekens wordt vaak natuursteen toegepast, ook hedendaagse beeldende kunstenaars vinden veelal inspiratie in natuursteen als materiaal om hun creativiteit in vast te leggen.

Natuursteen, als materiaal gevormd door de natuur en de tijd, heeft een uitstraling van soliditeit, van houdbaarheid, onvergankelijkheid en tijdloosheid; materiaal dat de creativiteit van de moderne beeldend kunstenaar prikkelt en stimuleert.

Foto:

"Date",
figuer út de roman
"de hoara's fan hastings"
fan Simke Kloosterman,
berne 25-11-1876 te Twizel,
ferstoarn 5-12-1938.

(Bronzen beeld uit 1987 van Gosse Dam, herplaatst 27 juni 2008, op een door Steenhouwerij De Vries Buitenpost beschikbaar gestelde sokkel van Belgisch Hardsteen)



Steenhouwerij De Vries Buitenpost beoogt voor de kunstenaar een klankbord zijn in het proces van creëren en vormgeven; een klankbord én adviseur, die als specialist en deskundige weet hoe natuursteen toe te passen opdat materiaal en creatie optimaal tot hun recht komen.

Uitgevoerde projecten door de jaren heen:

  • Hasselt: Joods monument, naar een ontwerp van Han Ferwerda (2015)
  • Birmingham, UK: East End Projects, Local Myths, gebeeldhouwde wit Cararra-marmer pilaar ('totems') met uitgehouwen tekst, onderdeel van solo-tentoonstelling van Jennifer Tee (2010).
  • Amersfoort: begraafplaats 'De Rusthof', de Brits, Veteranenmonument van Gerd Sennema (2009)
  • Amsterdam Zuid-Oost/de Bijlmer: Totem Today: tiental wit marmeren pilaren ('totems') met teksten, naar een idee van Jennifer Tee (2009).
  • Leens: pad met trappen met 2 gedichten van de Groningse dichter C.O. Jellema. Gerealiseerd in samenwerking met Anne Helderink (2008).
  • Grijpskerk: plaquette van dichter Jelte Dijkstra. Ontwerp van Gert Sennema (2007).
buitenpost_oorlogsmonument
Grijpskerk_de kast
Grijpskerk_jeltedijkstra_geheel040
hassel_joodsmonument (120)
Leens_gedichten_h_3
Lwarden_rengerspark_h_poezieroute
PeilsteenB
totem_5
veteranen_007
1/9 
start stop bwd fwd
  • Leeuwarden, poëzieroute: poëzietableau met gedicht Rengerspark  van Jean Pierre Rawie (2007).
  • Dokkum: peilsteen voor gevel nieuw hoofdgebouw Wooncorporatie Dongeradeel. Naar een idee en ontwerp van de graficus Joop Visser (2006).
  • Grijpskerk: de Kast; 5 eeuwen Grijpskerk. Naar een idee van Gert Sennema (2002).
  • Buitenpost: algemeen oorlogsmonument. Ontworpen door S.J. Otten (1995).

Zie voor details van een aantal van deze projecten: kunstwerken-projecten.